Horsika

Idag har vi varit till Horsika igen. Turen gick en bit runt långvattnet också.
Tjejerna har fått busa av sig en del, och jag har tränat mycket med Troja dels att gå i koppel, utan och stadga.
Smulan jobbade lite, medans Troja bara fick vara passiv. Det kom en del ljud...
Sen fick dem bada i sjön, och Troja var galen i vattnet som vanligt!
På valpträffen sa Annika att det var "frittfram" att gå långa promenader med valparna nu, vilket vi har gjort och det syns tydligt att Troja är mycket tröttare.

Råda säteri

Idag har vi varit ute och gått runt Råda säteri.
Först övade jag med Troja, liggkvar när det gick en hästförbi, visst hon kollade på den men lyssnade ändå på mig :-)
Troja fick ta två st apporter och det gick bra. Resten av tiden fick hon sitta passiv.
Jag gick iväg och gjorde flera sök med Smulan, då pep Troja en hel del. Hon upptäckte tillsist att det inte gav någon utdelning och blev tyst.
Jag gömde mig för Troja och det tog inte långtid innan hon kom ;-)
Sen blev det lite liggkvar övning, där hon vart lite stressad och reste sig, men vi gjorde bara om det tillsist funkade det likabra som vanligt.
Sen kom Mamma på att vi hade glömt en dummy någonstans, så då sprang jag och Smulan runt halva sjön för att hämta den. Vart lite protester från bådas sidor, Smulan ville inte gå ifrån dem andra, och Troja ville inte bli lämnad. Sen när Smulan och jag hittat den vart hon glad och sprang tillbaka med den i munnen. Troja blev glad av att se oss igen :-)
Sen vet jag inte riktigt hur vi fick tiden att gå för vi var borta i ca 2 timmar, och hundarna sover nu väldigt gott...

Träning

Igår åkte vi till Mölndal för att köpa en egen sele till Troja. Dem var tyvärr slut så därför köpte vi bara en varsin  reflexväst till hundarna ,det behövs verkligen i detta vintermörker.
Sedan åkte vi till Horsika för att träna lite. Vi var ute i tre timmar ungefär.
Först så tog vi en promenad bortanför sjön och då fick dem springar lite lösa och så.
Sen satte vi oss för att fika lite, och jag såg till att Troja bara låg och gjorde ingenting eller slappnade av lite.
Efter det så hittade vi en dummy högt upp i ett träd som jag skulle klättra upp och hämta. Det var omöjligt, den satt verkligen fast. Under tiden så låg Troja och tjöt...
Sen så gjorde Smulan ett sök och Troja fick bara titta på.
Sen fick Troja göra dirrigering, hon är verkligen duktig.
Efter det gjorde tog mamma en dummy och hängde den i kopplet, släpade den i skogen och la den där.
Så fick Troja leta upp den, klockrent arbete! Svårt var det dessutom...
Sen fick dem bara springa lösa, och tillsist fick Smulan apportera i vattnet som hon älskar.
Troja var inte lika sugen på det.
Den kvällen sov de båda gött!

RSS 2.0